fredag 4 oktober 2013

min fredsdag

Jag och Elin hade en underbar fredsdag. På morgonen åkte vi till vår vän Ana Paula och tillsammans med henne och hennes dotter åkte vi till stranden här i Maputo. Det var helt super. Jättevacker strand, på morgonen lågvatten så man kunde gå långt ut och sedan på eftermiddagen blev det flod och ännu vackrare.
Vi åt en grillad kyckling på stranden och njöt i solen.

Det var också första dagen som vi utnyttjat lokaltrafiken, så kallade chapas. Det är minibussar där man klämmer ihop sig som packade sillar och betalar endast 10 MT för resan. Det var jättekul och inte alls så obehagligt som många Moçambiquier (Elin har kollat upp det! Det heter så!) har beskrivit det. Jag har ju tidigare åkt med sådana här chapas i norra Mocambique år 2008, och då måste jag säga att dessa i Maputo är det mycket högre standard på, framförallt tog de inte in lika många passagerare. I Nampula räknade jag en gång till 35 personer… igår tror jag vi var ca 18 personer som mest (chauffören inräknad). Man sitter fyra på varje rad och visst är det trångt, men det går!    

På kvällen så blev vi inbjudna på middag till nunnorna. Det var jätte kul. De hade dukat upp för fest, med buffe och allt! Jättefint! Jag känner mig verkligen hedrad att få vara med vid deras högtid. De firar San Fransisco, något helgon, och samtidigt firar dom att Mocambique haft fred i 21 år.

Vi var uppe tidigt (kl 6) imorse för att vara med på mässan. Det var jättefint. Nunnorna sjunger så vackert, och framförallt blev de så glada att vi kom. De spelade djembe också i kapellet.

Imorgon ska vi gå till kyrkan för mässa kl 7. Irma Cecilia sa att det var mer drag då, så vi borde gå då! :) Så jag måste gå och lägga mig nu så att jag orkar imorgon.

Godnatt  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar