onsdag 9 oktober 2013

andra dagen

Idag är andra dagen på min praktik på Oram. Idag kom jag lite försent.. för att komma i takt med mina kollegor. Igår var jag nämligen först på plats kl 7.30, då de sa att vi började! Men de andra kom först vid klockan 8.30.

Min handledare har dock fortfarande inte kommit och nu börjar klockan bli 9.. Men annars är det jättebra. De har satt ihop ett mycket ambitiöst praktikantprogram till mig. Jag ska bland annat bygga om deras databas... hehe... jag vet att de sökte någon med datakompetens, helst programmerare, men tyvärr det är inte jag! Men jag känner några programmerare... ;)
Men det känns jättebra, de är intresserade av att jag ska arbeta här och kunna bidra med mina kunskaper inom utveckling med mera. Igår hade de också köpt in lunch, även om de vanligtvis inte äter lunch på jobbet. De kanske äter lite godis under dagen och sen mat på kvällen när de kommer hem. Men igår bjöd de alla på grillad kyckling med pommes frites för min skull :)

Jag bor knappt 5 minuter gångväg från jobbet, så det är jättebra! Enda kruxet är att jag fortfarande inte har fått någon nyckel hem. Men det löser sig förhoppningsvis snart. Sen är det helt enormt mycket kackerlackor i vårt kök. Jag håller på och försöker vänja mig. Det är sååå många bara. De flesta är ganska små, men det är jobbigt att laga mat, då man är rädd att de ska ramla ner i maten. De är inte heller så rädda, bara de riktigt stora springer när man kommer. Jag tänker på min syster Jenny som springer när hon ser EN kackerlacka, tvivlar på att hon ens skulle kunna gå in i vårt kök...

Temperaturen här i Maputo varierar mycket. Idag är det mycket varmt och fuktigt. Vissa dagar är det kallt, och andra nästan extremt varmt. Det är svårt att veta vad man ska ha på sig på morgonen, för temperaturen kan stiga under dagen/eller inte.

Jag köper grönsaker från kvinnor som sitter på gatorna och säljer. De har allt möjligt och lägger grönsakerna i små högar som man köper. De har lite konstiga system, det är inte säkert att om man handlar fler så blir det billigare per styck. Det kan snarare löna sig att köpa två högar med tomater, istället för en stor hög.

Nu kom min handledare. Jag ska fråga vad jag ska göra.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar