onsdag 25 september 2013

Första morgonen i Maputo

Första morgonen i Maputo väcks jag av några hårda knackningar på dörren. Det är syster Laura som kommer med frukost till mig och Elin. Hon ser förvånad ut att jag precis gått upp, klockan är ju redan halv åtta!

Igår när vi kom blev vi hämtade på flygplatsen av en man och en kvinna från våra organisationer, Geronimo och Fladia, supertrevliga. De körde oss direkt till ett kloster och de väntar nu på att vi ska renas, innan vi kan börja våra praktiker ;)

Här har vi fått egna rum med matrum och toalett. Det finns varmvatten och elektricitet, hög standard. Just nu använder vi klostrets internet. Det är super! De har handlat in massor med varor till oss... allt vi kan önska (får se vad notan slutar på... det är ingen som vill säga vad vi ska betala... ) Men vi har blivit lovade att detta bara är tillfälligt, ca en vecka tills vi får komma till en egen lägenhet.

Det är mycket varmt här, igår var det 37 grader när vi kom! Allt känns asbra och vi är väldigt väl omhändertagna. Senare idag ska min handledare komma förbi för att ta oss med på en tur i staden.

Nu har vi börjat vår långa vistelse i Mocambique och det känns fantastiskt bra.

Jag har redan noterat stora skillnader från när jag kom hit för fem år sedan. Flygplatsen var ett nytt kinesiskt palats, jämfört med tidigare, då den såg ut som en skokartong från 70 talet. De hade också två stora x-ray maskiner som vi fick köra väskorna igenom när vi kom. Sist jag var här, var det en man som gick igenom väskan manuellt...

Det plan vi åkte med var dt få passagerare, men det kom ett plan efter med mycket folk. När jag kom för fem år sedan var vi ca 6 personer som åkte till Maputo och det kom inget plan efteråt...  mycket verkar ha hänt på fem år... Även utmed vägarna var det inte alls lika mycket människor, så som jag upplevde det tidigare. Det ska bli mycket spännande att se fortsättningen... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar