söndag 22 september 2013

resa tillbaka

Vacani är ett av de få ord som jag kommer ihåg... jag kommer ihåg det från den gången jag var i Mocambique. Ja, jag har varit där tidigare. Det var i slutet på år 2008, november, december. Nu ska jag resa tillbaka, fem år senare. Det ska bli mycket intressant att få se vad som har hänt sedan jag var där sist! Hur det har förändrats, hur det har utvecklats. Eller jag kanske borde säga jag? För det kommer nog vara min största upplevelse, få se hur jag har förändrats. Det var jag som utvecklades mest under min förra vistelse, och det är nog jag som kommer att utvecklas mest även denna gång. Visst, kan man tycka att det är fel, hela idén är att vi ska bistå dem, ej tvärtom?

Jag ska resa tillbaka till Maputo imorgon. Maputo är huvudstaden i Mocambique. Jag kommer ihåg att sist jag var där lämnade jag inte hotellet, bara när jag blev hämtad. Efter bara tre dagar så reste jag vidare till Nampula. Sedan reste jag runt i delstaten Nampula och intervjuade bönder, handlare, fackföreningsledare, försäljare, biståndsarbetare, trädgårdsmästare, världsbanksagronomer, statliga agronomer, cashew experter, cashew fabriksägare och många fler. Det var fältarbetet för min C-uppsats. Uppsatsen handlar om cashew produktionen i Mocambique och om cashewnötens värdekedja från produktionen i Mocambique till konsumenten i Europa. Jag gjorde ett så kallat, MFS, Minor Field Studies, som är ett stipendie från Sida för att studenter ska kunna få erfarenhet från andra länder.



Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar