måndag 9 december 2013

Stoppad av Polisen!

Första veckan jag var här i Maputo blev jag stoppad av polisen tillsammans med några vänner. I helgen hände det igen.

När poliserna såg en blond tjej sitta i framsätet bredvid taxi chauffören, kunde de inte motstå frestelsen att vinka in och stoppa vår taxi. Ivan har berättat att eftersom han kör taxi brukar han sällan bli stoppad av polisen...

Polisen bad om våra dokument, chaufförens och mina och min kompis som satt i baksätet. Min kompis hade inga på sig, men hon är mocambikan så de strunta i henne...Ivan hade alla sina papper i ordning, så det fanns inget att klaga på.

SÅ var det mina kopior på mitt pass och visum som ställde till med problem. Jag hade ju inte kopia på senaste stämpeln?!! Herregud!! Vad ska vi göra? Polismannen frågade sin kollega "Prende e leva para cadeia" (Tillfångata och ta med till fängelset) sa han då. Polismannen förklarade för mig att jag var olaglig eftersom jag inte kunde bevisa att jag rest ut och in ur landet ( jag måste lämna landet var 30e dag, konstig mocambique byråkrati), vilket jag självklart har gjort, men jag har inte kopierat den sidan i passet.

Jag förklarade för polismannen att jag inte kopierat men jag bor i närheten och kan hämta passet. Polismannen svarade att det kunde han inte gå med på, det fanns bara ett alternativ "ta med mig och låta mig sova på golvet i en cell, och nästa dag lösa det med migrationsverket". Vi höll på så här ett tag, fram och tillbaka. Jag var hela tiden mycket mycket trevlig mot polismannen och fick kämpa för att hålla mig allvarlig och visa att jag tog hans hot på allvar. Efter några turer så säger han att han skulle vilja ha en kaffe för att han inte ska sova på jobbet, så kommer nog allt lösa sig...

Jag låtsas inte förstå och fortsätter bara hänvisa till att jag kommer att ta en kopia på min stämpel och aldrig göra om detta. Vi kör så fram och tillbaka några gånger också... till slut inser polismannen att han inte kommer att få ut några pengar från mig och mina vänner, så han säger åt mig att det är bäst att han aldrig behöver se mig igen. Jag lovar dyrt och heligt att ta en ny kopia på passet och sen får vi åka!! :) Jihuuu!!

Jag kanske framstår som väldigt tuff eller dumdristig, men jag hade redan fått massa tips från min kompis Lisa och andra vänner som också sagt att man inte behöver betala polisen. De hoppas att man ska bli rädd och därför betala mutor till dom. Jag vet att han aldrig skulle kunna ta mig och låta mig sova i en cell, för att jag sakna kopior på en stämpel... han skulle få problem uppifrån. Därför hade jag svårt att hålla mig för skratt när de sa detta på fullt allvar.

Men jag kände mig väldigt nöjd med att jag klara mig denna gång! Om man kan undvika så är det ju bäst att inte bidra till mer korruption i detta super korrumperade land!

Min taxi chaufför Ivan är världens goaste, som bara satt där och väntade, han sa det med, vi kan sitta här hela natten, betala inte, jag har inte bråttom!! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar